Tworzywa sztuczne w ustrojach konstrukcyjnych budowli cz. II

 
 

Nadmiernemu pełzaniu tworzyw sztucznych zapobiega się przez wprowadzenie zbrojenia z włókna szklanego, co jednocześnie wielokrotnie zwiększa sprężystość i wytrzymałość tworzyw. Palność tworzyw sztucznych ogranicza się przez stosowanie dodatków, wywołujących gaśnięcie palących się tworzyw po usunięciu płomienia.

Ze względu na rolę statyczną tworzyw sztucznych w konstrukcjach budowlanych elementy lub ustroje nośne wykonane z zastosowaniem tych tworzyw można podzielić na następujące grupy:

- 1. Elementy lub ustroje, w których tworzywa sztuczne (najczęściej w postaci sztywnych pianek) współpracują z innymi materiałami o wyższych właściwościach mechanicznych.

- 2. Elementy i ustroje wykonane wyłącznie z żywic syntetycznych, nie zbrojonych lub zbrojonych włóknem szklanym,

- 3. Ustroje z tkanin i folii podtrzymywane dzięki nadciśnieniu powietrza.

- 4. Elementy i ustroje z polimerobetonów.

- 5. Elementy nośne betonowe, metalowe lub drewniane wykonane z części połączonych spoinami klejowymi na bazie żywic syntetycznych lub połączone z innymi elementami za pomocą klejów.

Do pierwszej grupy należy większość konstrukcji warstwowych oraz konstrukcje przestrzenne, w których elementy wykonane z zastosowaniem tworzyw sztucznych współpracują z elementami metalowymi, do drugiej - konstrukcje światłoprzepuszczalne (częściowo również przestrzenne) i niektóre konstrukcje warstwowe, do trzeciej - konstrukcje pneumatyczne.

Oprócz zastosowania tworzyw sztucznych w konstrukcjach stałych występują one również jako materiał konstrukcji tymczasowych, w szczególności - rusztowań i form do betonu.

Korzystne jest również stosowanie sprężystych podkładek polichloropre- nowych pod elementy konstrukcyjne (stropy, płyty dachowe itp,). Podkładki umożliwiają, dzięki odkształceniom postaciowym, swobodny przesuw elementów konstrukcyjnych w kierunku poziomym (np. na skutek zmian temperatury), wywołują równomierny nacisk na niewyrównane podłoże, pozwalają na swobodny obrót podpartych końców elementów oraz zmniejszają przenikanie dźwięków materiałowych. Stosuje się nawet łożyska mostowe z wkładkami z blachy stalowej lub z PWS.